ludzie i miejsce

co się dzieje?

projekty

polecamy

kontakt

localnews

dołącz do nas na facebooku


więcej 

LOKALNI GOŚCIE
MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE
spotkania z kompozytorami
Romuald Twardowski



01.10.2011 (sobota)
godz. 17:00 - 23:00

Awangarda czy ariergarda. Jak nie dać się zwariować. Czy nowoczesność już była?

Wschód czy zachód. Geografia dźwięku – geografia umysłu – geografia Polski.

Wynalazki. Muzyczne szaleństwa, innowacje i odkrycia. Kto pierwszy, kto lepszy?

Romuald Twardowski

Ur. w 1930 r. w Wilnie. W latach 1952-57 studiował fortepian i kompozycję w klasie Juliusa Juzeliunasa w Państwowym Konserwatorium Litewskiej SRR w Wilnie. Studia kompozytorskie kontynuował w latach 1957-60 w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u Bolesława Woytowicza. W 1963 r. i 1966 r. studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Romuald Twardowski od 1971 r. jest profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Artysta nie był nigdy wyznawcą awangardy, wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia własnego języka muzycznego, w którym znaczną rolę odgrywają reminiscencje muzyki dawnych epok. Taka postawa wiąże się zapewne z paryskimi studiami nad chorałem gregoriańskim i polifonią średniowiecza. W twórczości Romualda Twardowskiego charakterystyczny jest nurt muzyki religijnej, reprezentowany przez takie utwory, jak „Psalmus 149 per coro misto” (1962), „Mała Liturgia Prawosławna” na zespół wokalny i 3 grupy instrumentów (1968), „Laudate Dominum”, dialog na 2 chóry mieszane (1976), „Sequentiae De Ss. Patronis Polonis” na baryton, chór i zespół instrumentalny (1977), „Chwalitie Imia Gospodina” na chór mieszany (1990), „Tu Es Petrus” na baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1991), „Hosanna I” na chór mieszany (1992), „Pieśni Maryjne” na sopran i małą orkiestrę symfoniczną (1993), „Canticum Canticorum” na sopran, flet, klarnet i smyczki (1994), „Regina Coeli” na chór mieszany (1996) i „Hosanna II” na chór mieszany (1997). Szczególną uwagę wśród tych kompozycji zwraca „Mała Liturgia Prawosławna” nawiązująca do muzyki cerkiewnej, oraz Liturgia „Kijowska” św. Jana Chryzostoma.


W ramach projektu MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zapraszamy na spotkania z trzema wybitnymi kompozytorami, którzy podzielą się swoimi fascynacjami i własnym punktem widzenia na otaczającą nas rzeczywistość.

Zapraszamy w pierwsze soboty września, października i listopada o godz. 17:00. Warto przyprowadzić znajomych – taka okazja nie zdarza się często.

Moderator spotkań: Małgorzata Kołcz
Koordynator projektu: Jarosław Siwiński
Organizator: Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej
Współpraca: Lokal Użytkowy, Art. Deco Group, EMES
Współfinansowanie: Urząd m.st. Warszawy, Stowarzyszenie Autorów Zaiks
Patronat medialny: Polskie Radio Program 2, TVP Warszawa, wawcity.pl, polmic

Wszystkie informacje pod nr tel. 790 395 228

wstęp wolny

zobacz też:
MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE


więcej na temat projektu


◄◄ pozostałe
Lokal Użytkowy Brzozowa 27/29 Warszawa
dziś, jutro, wkrótce...
archiwum  aktualności